Als ondernemer heeft u te maken met administratie. Hier is geen ontkomen aan. Hoe is het met uw administratie gesteld. Bent u tevreden?

Veel ondernemers zijn niet tevreden over hun administratieve software. Dat is vreemd want de hedendaagse software wordt steeds gebruiksvriendelijker en steeds meer administratieve processen kunnen worden geautomatiseerd. Hoe komt dan dat men ontevreden is.

In veel gevallen wordt onvoldoende gerealiseerd dat nieuwe administratieve software grote impact heeft op de bestaande organisatie. Er wordt bij de implementatie van de nieuwe software te weinig aandacht besteed aan de bestaande administratieve processen. Zijn deze processen nog wel logisch. Zijn er niet te veel bypasses gemaakt om de huidige software te laten werken. Vaak wordt de werking van het huidige pakket als basis genomen voor de nieuwe software. Hier gaat het mis.

Ga, voordat u in gesprek gaat met een softwareleverancier, eerst eens na of uw huidige administratieve processen nog logisch en efficiënt zijn. Breng dit in beeld en ga dan in gesprek. Dit voorkomt teleurstellingen.

Nu zult u zeggen dat is alleen van toepassing bij grote ondernemingen maar dat is niet zo. Ook bij kleinere ondernemingen doet zich dit voor. Administratieve processen zijn binnen iedere onderneming aanwezig ook al is de onderneming nog zo klein.

Heeft u hierbij ondersteuning of advies nodig dan ben ik u graag van dienst, want naast AFAS-expert ben ik ook gespecialiseerd in het in beeld brengen van administratieve processen en het signaleren van knelpunten.

Deze blog is als column geplaatst in de Contacta special 2016 van Zeeland & West Brabant Business.